tiistai 12. maaliskuuta 2013

Autoilla vai eikö autoilla



siinäpä pulma suuri


Eilen kävin kokeilemassa, josko parkkipaikalla lumihangessa oleva auto (ei tuo kuvassa oleva) käynnistyisi ja liikahtaisi.  Ja kyllähän se vielä.  Edellisestä kerrasta oli 51 päivää.  Silloin ajoimme sillä lentokentältä, jossa se puolestaan oli seissyt parkissa 2 viikkoa.  Tästä on helppo todeta, että kovin suurta käyttötarvetta oman auton käytölle Helsingissä ei todellakaan ole.  Vai onko lainkaan?

Kysymys ei ole suinkaan siitä, että eläkeläisellähän on aikaa liikkua julkisillakin.  Vaimo käy päivittäin töissä, eikä ainakaan toistaiseksi ole tarvinnut omaa autoa.  Itse asiassa Helsingissä on julkinen liikenne aivan kiitettävää tasoa.  Nykyään kun on vielä lisäksi nuo oivat apuvälineet puhelimissa aikataulujen ja linjojen optimoimiseen.  Edelliseen asuinpaikkaani verrattuna myös hinnat ovat huomattavan edullisia.  Hintojen edullisuus vain painottuu kun vertaa käytössä olevia liikenneverkkojen kattavuutta.

Olen hyvin tyytyväinen siitä, että kaupungilla voi liikkua julkisilla, eikä tarvitse kuluttaa aikaa ja energiaa parkkipaikkojen etsimiseen.  Eikä tarvitse laittaa rahaa mittariin asioinnin ajaksi.  Ruuhka-aikoina suurena apuna ovat myös julkisen liikenteen omat kaistat, jotka useimmiten nopeuttavat selvästi verrattuna omalla autolla ajeluun.

Jos sitten katsoo taloyhtiön parkkipaikkojen hintoja, asettuu oman auton pitäminen entistä kyseenalaisempaan valoon.  Meidän yhtiössä hallipaikan hinta on 140,- ja ulkopaikan 60,- kuukaudessa.  Ne ovat hintoja jotka käyvät ainakin meikäläisen kukkarolle.  Keskustan alueelta kuuleman mukaan löytyy kalliimpiakin paikkoja. Mutta toisaalta hyväksyn kyllä sen linjauksen, joka täällä Jätkäsaaressa on otettu selkeästi jo suunnitteluvaiheessa käyttöön: yksityisautoton alue.  Hinnoittelulla ja pysäköintipaikkojen vähyydellä ohjataan vahvasti karttamaan omia autoja. Ja julkinen liikenne toimii, tulevaisuudessa alueen valmistuessa entistä paremmin.

Vielä parikymmentä vuotta sitten olin ehdottomasti sitä mieltä, että autollahan pitää päästä paikkaan kuin paikkaan.  Julkiset kulkuneuvot ovat niitä varten joilla omiin autoihin ei ole varaa!  Jos haluttuun paikkaan pääsi yhtä helpolla julkisella kuin omalla, valitsin sen enempää miettimättä aina oman auton.  Tosin tuo julkinen puoli on kyllä tietysti vuosien myötä myös kehittynyt, ja parempaan suuntaan.  Mutta nyt on vakavasti harkinnassa luopua kokonaan omasta autosta.  Katsotaan nyt vielä ensi kesänä paljonko sillä on käyttöä - vai onko lainkaan.

Ei kai minusta vaan ole tulossa cityvihreä?

Yksi huomio keskustelusta pyöräilijöistä ja jalankulkijoista.  Hämeenlinnassa oli suuri ongelma se, että suurin osa pyöräilijöistä ajeli jalkakäytävillä.  Helsingissä tuntuu oleva suurempi ongelma jalankulkijoiden liikuskelu pyöräilijöiden kaistoilla!  Molempi pahempi.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti