maanantai 17. kesäkuuta 2013

Ohjelmissa löytyy

Osaisinpa vielä käyttää näitä hienouksia


  Kirjoitin tuossa vajaa viikko sitten valokuvien tallettamisessa ilmenneistä  ongelmista.  En löydä joistakin kuvista enää sitä alkuperäistä kuvaamispäivää, ainoastaan sen päivän kun sitä on käsitelty ja sen jälkeen talletettu.  Väittää siis sitä päivää kuvauspäiväksi!  Olen nyt keskustellut muutamien kuvaamista harrastavien kanssa ja saanutkin monenmoista vihjettä erilaisiin ongelmiin, joiden kanssa olen painiskellut.

Päällimmäisenä kaikki ovat suosittaneet alkuperäisten kuvatiedostojen säilyttämistä sellaisenaan, koskemattomina.  Otetaan kopiot niistä ja kopioille sitten tehdään mitä ikinä tehdäänkään.  Ok, tämän olen kyllä tiennyt, mutta en ole niin tehnyt (harmittaa).  Sitten seuraavaksi on suositeltu ehdottomasti RAW-kuvia.  Tämä on minulle uutta, olen kuvannut aina JPEG-muotoon, vaikka järjestelmäkamera RAW kuvat olisi mahdollistanutkin.  No nyt olen etsinyt RAW-asetuksen kamerasta ja ottanut myös käyttöön, opetellaan.  Toisella kameralla tosin otan edelleen JPEG-kuvia, koska sillä ei muita saa.

Olin juuri vähän aikaa sitten hankkinut uuden version kuvankäsittelyohjelmasta, Photoshop Elements 11.  Nyt kuitenkin minun annettiin ymmärtää, että RAW-kuvien käsittelyyn on paras Phoshop Lightroom!  Ja että siinä on myös paras albumi kuvien järjestyksessä pitämiseen.  No, viisaampia pitää uskoa, sekin on nyt koneella.  Jotakin olen jo yrittänyt räpeltää sillä, mutta hakusessa koko homma vielä on.  Kun noita ohjeita on niin raskas lukea, kun eivät ole suomeksi.  Siispä tilasin vielä suomenkielisen kirjan Lightroom 4 valokuvaajille.

Päätin kahlata tuon kirjan sinnikkäästi alusta loppuun, kun saan sen käsiini, varmaankin jo huomenna.  Jospa sitten saisin jotakin tolkkua noihin valokuviini.  Nyt on vähän aikaa melko sekava tunne: välineet olisi, osaisipa oikealla tavalla käyttää.  Oppisi oikealla ja järkevällä tavalla käsittelemään, tallettamaan ja säilyttämään kuviaan.  Toisaalta tiedän kyllä senkin totuuden, että kuvaaminen, kuvan ottaminen, se on se tärkein ja ratkaisevin vaihe hyvän kuvan saamisessa.  Mutta se on taas kokonaan toinen tarina.  Siihenkin varmaan löytyy syksyllä apua Työväenopiston kurssitarjonnasta.

Mutta nyt, pyydän: älkää enää suositelko minulle lisää hienoja ohjelmia.  Minä vielä menen hankkimaan niitä, vaikka en osaa entisiäkään käyttää!



                                                             * * * * * * * * *
  Jos luulet tämän kiinnostavan kavereitasi, ole hyvä, jaa alla olevasta painikkeesta.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti