keskiviikko 22. toukokuuta 2013

Perhana! Kuvia Helsingistä 2

 

Jätkäsaari keväällä 2013


 Tällä kertaa kuvablogi.  Kierros Jätkäsaaressa, joka muuttaa muotoaan koko ajan.  Taloja nousee, teitä rakennetaan, kaksi ratikkalinjaakin on jo löytänyt tänne.  Laivamatkustajat (yli 15000 päivittäin) tuovat oman lisänsä rakentajien ja työmaa-ajoneuvojen aiheuttamaan hyörinään.  Ja kaiken tämän keskellä asuvat jo ensimmäiset asukkaat!

Ruoholahden kanava on Ruoholahtea, lukuunottamatta Saukonpaaden aluetta sekä osaa Jaalanrannan puistosta.  Näin ainakin kaupungin Jätkäsaarta esittelevä kartta kertoo.  Olen piipahtanut kameran kanssa myös Ruoholahden puolella, koska tuo kanava rantoineen on mielestäni todella upeaa aluetta! 
Mutta sitten vaan matkaan.  Olkaa hyvät!



   Hietalahden suunnasta lähestyttäessä tervehtii tulijaa ensin Telakkarannan vanhat telakkanosturit, taustalla Jätkäsaaren uudemmat rakennusnosturit.



  Jätkäsaarenlaiturissa pitää majapaikkaa muutama vanha, vähän pienempi alus, sekä merentutkimusalus Aranda.



   Liikenteen solmukohta on Länsilinkki.  Sen päällä kulkee autoliikenne, ja alakautta pääsevät jalankulkijat sekä pyöräilijät niin Jätkäsaaresta kuin Ruoholahdestakin Baanan lähtöpisteeseen.  Baanaa myöten pääsee nopeasti Helsingin ytimeen: Musiikkitalolle, Kiasmaan, Sanomataloon sekä tietysti rautatieasemalle.



   Raitiovaunun takana näkyvä vanha matala rakennus on Huutokonttori.  Sen kulmalla jakautuu sisääntuloväylä kahdeksi Jätkäsaaren päätieksi: vasemmalle Tyynenmerenkatu ja oikealle Välimerenkatu.



   Tyynenmerenkatu, joka vie Länsiterminaaliin, näkyy kuvassa keskellä.  Siinä kulkee tällä hetkellä vain autoliikenne sekä raitiovaunu 9, mutta rakennusten valmistuttua siihen tulee kivijalkakauppoja, kahviloita sekä muita turisteja palvelevia liikkeitä.



   Jalankulkijat sekä pyöräilijät pääsevät Länsiterminaaliin toistaiseksi vain Jätkäsaarenlaituria myöten.



   Näin avaralta näyttää maisema Verkkokauppa.com edessä olevalta ratikkapysäkiltä katsottaessa.  Vasemmalla matkustajaterminaali, sen edessä ratikka 9 päätepysäkki.  Oikealla toistaiseksi vain sataman parkkipaikkoja.



   Tältä näyttää maisema alueelle ensimmäiseksi (marraskuussa 2012) valmistuneen talon parvekkeelta.  Sataman vanhat valotornit hallitsevat ja rytmittävät maisemaa, taustalla siintelee Lauttasaari ja vasemmalla näkyy vielä avomerellekin.




  Näkymä melkolailla keskeltä Jätkäsaarta itään päin.  Komean talorivistön eteen nousee Hyväntoivon puisto.  Sananmukaisesti nousee, sillä aivan oikeassa reunassa, monen metrin korkeudessa,  näkyy pieni osa jo valmista puiston pohjaa.  Muuten, välillä ihmetyttää, etteivät nuo kaikki nosturit huiski toisiaan kumoon!






   Tuolla se ainoa talo, jossa on jo asukkaat, seisoo keskellä työmaata.  Kulmalla näkyvää Verkkokauppa.comin taloa lukuunottama koko ympäristö vielä täysin  keskeneräistä, kuin taistelutannerta.
 


   Keskellä kuvaa näkyvä ratikka 8 seisoo päätepysäkillään.  Suunnilleen niille kohdin sijoittuu tulevaisuudessa Jätkäsaaren keskuskortteli, ja ratikka 8 linja jatketaan terminaalille saakka.  Taustalla näkyy myös risteilylaiva.  Kesän aikana niitä käy täällä useita.
  


   Tämä on Jätkäsaaren Ruoholahden puoleista aluetta.  Kuvassa komea, värikäs rivi jo valmmiita taloja, ainakin osa on HOAS:n asuntoja.  Tälle kadulle, jonka päässä häämöttää Hotelli Torni (ei siis se paljon puhuttu tornihotelli) en löytänyt nimeä, mutta niiden oikealla puolella kulkee Välimerenkatu.


 

   Ja sitten Ruoholahden kanava.  Oikealta kajastaa aamuaurinko, joka vastaisuudessakin valaisee kanavarantaa, koska sitä tornihotellia 113m ei rakenneta.  Tämä kanava antaa koko alueelle aivan uskomattoman upean ilmeen ja luonteen.  Kunhan rantalaituri saa vielä elävöitystä mm. pienistä terassiravintoloista, niin sanoisin että alueen helmi.  Ellei sitten Jätkäsaaren puolelle aikanaan rakennettava kanava purjevenesatamineen pane vielä paremmaksi!




  Näkymä kanavan keskivaiheilta Lauttasaaren suuntaan.  Ruoholahtea ja Jätkäsaarta yhdistää Crusellin silta.  Silta on 173,5 metriä pitkä vinoköysisilta, ja se on nimetty suomalaisen säveltäjän ja klarinetistin Bernhard Henrik Crusellin mukaan.
 


   Näkymä kanavan keskivaiheilta keskustan suuntaan.  Kanavan yli kulkee Crusellin sillan lisäksi yksi silta, jossa on myös autoliikenne, sekä neljä pienempää kevyen liikenteen siltaa.  Rannoilla pieniä venelaitureita sekä vihreää istutusta.  Kesää kohti näkymä tulee vielä vehreämmäksi.  Hieno tunnelma.






  Kierroksen lopuksi takaisin Hietalahden puolelle.  Suoraan edessä on kanavan kaupungin puoleinen pää.  Sen vasemmalta puolelta alkaa siis Jätkäsaari, taustalla ja oikealla on Ruoholahtea.  Juuri kuvan ulkopuolelle oikealle jää Länsilinkki.  

  Kaikki on siis vielä Jätkäsaaressa kesken tai kokonaan vielä aloittamatta.  Pieni alue saaren kärjessä on vielä jopa ilman vahvistettua kaavaa.  Mutta vuonna 2025 on toisin.  Silloin Jätkäsaarella on kantakaupunkimainen ilme, joka muodostuu  palveluista, arkkitehtuurista, kivijalkaliikkeistä, pyöräily- ja kävelyreiteistä ja raitiovaunuista. Keskusta on vain viiden minuutin päässä. Silloin alueella asuu 17000 asukasta, työpaikkoja on 6000 ja asutuksen keskellä on puistoalueita 20 hehtaaria.  Sitä odotellessa ehtii vielä kirjoittaa monta blogia.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti