tiistai 15. lokakuuta 2013

Heimat - Kotiseutu



    80-luvun puolivälissä nähtiin eurooppalaisten televisioissa jotakin sellaista, mitä ei olisi osannut odottaa.  Tuota hetkeä voisi hyvällä syyllä nimittää historiallisesksi.  Silloin tehtiin eurooppalaisen tv-elokuvan historiaa - esitettiin  Heimat-trilogian ensimmäinen osa.  Kun ensimmäinen jakso alkoi, en osannut edes aavistaa millaiselle matkalle tämä teos tulisi minut johdattamaan.  Millaisen uuden näkökulman se avaisi 1900-luvun Euroopan historiaan, näkökulman, joka oli tavallisen ihmisen ja joka auttaisi ymmärtämään miksi moni asia Euroopassa tapahtui niinkuin tapahtui.  Se jopa auttaisi ymmärtämään, miksi kansallissosialismi sai alkuaikanaan Saksassa niin suuren kannatuksen.  Tämä kannatuksen syntyminen ja laajuus olivat olleet minulle käsittämätön mysteeri, joka oli vaivannut pitkään.

     Pakko myöntää, että tämä trilogia, itse asiassa jo sen ensimmäinen osa, muutti suhtautumistani saksalaiseen ihmiseen.  Sieltä löytyi nimenomaan se ihminen, ilman sitä leimaa joka natsisaksan aikana kaikkiin saksalaisiin lyötiin, ja joka ei helpolla poistu.

 
            Trilogian kaksi ensimmäistä osaa on televisiossa esitetty kahdesti, kolmas kerran.  Olen tietysti katsonut ne kaikki ja odotan, että kolmas kierros tulisi jo pian.  Kaikki jaksot ovat oikeastaan itsellisiä elokuvia.  Parhaimmillaan ne olisivatkin  valkokankaalta katsottaessa, jaksojen välien tulisi vaan olla melko lyhyitä.

    Se mikä minua ihmetytti, oli se, että Heimat jäi Suomessa hyvin vähälle huomiolle.  Monissa maissa sarjan jaksoja esitettiin myös elokuvateattereissa, joissa esityksen jälkeen pidettiin keskustelutilaisuus ja katsojat jäivät pitkäksi aikaa keskustelemaan näkemästään.  Suomessa näin ei tapahtunut, omassa tuttavapiirissänikään ei muistaakseni ollut juuri ketään, joka olisi sarjaa seurannut.  Jos olikin, niin korkeintaan pätkän jotakin yksittäistä jaksoa.  Oliko aihe liian pelottava vai oliko sarjan mammuttimainen koko esteenä.  Tuossa vaiheessa tosin ei vielä ollut tietoa sarjan jatkosta, että siitä tulisi trilogia.  On muistettava, että tuohon aikaan ei vielä ollut facebookia eikä muutakaan nykyisenkaltaista sosiaalista mediaa, jossa keskustellaan paljonkin televisiossa esitettävistä ohjelmista.

    En osaa sanoa tarkalleen, miksi itse aloitin sarjan seuraamisen.  Ehkä hyvässä muistissa oli vielä saksalaisen Rainer Werner Fassbinderin (31.5.1945 - 10.6.1982) sarja Berlin Alexanderplatz, ja odotin jotakin samantasoista.  Mutta sainkin vielä enemmän!  Heimat on eurooppalaisen draaman ylistys, tällaista Eurooppa tarvitsisi lisää.  Vaikka se sijoittuukin Saksaan, on sen tarina silti hyvin yleis-eurooppalainen.




    Heimat (Kotiseutu) -trilogia on Edgar Reitzin (syntynyt 1.11.1932 Morbachissa, Hunsrückissä) käsikirjoittama ja tuottama saksalainen televisiosarja.  Sitä ei siis ole tehty minkään romaaniin pohjalta.  Heimat I valmistui 1984, Heimat II 1993 ja Heimat III 2004.  Tähän yhteiskestoltaan peräti 52 tuntiseen järkäleeseen sopii hyvin sana "eeppinen".

    Elokuvan kerrontatekniikka poikkeaa normaaleista draamafilmeistä siten, että sen tempo on rauhallinen, että Edgar Reitz antaa tapahtumille riittävästi aikaa ja tilaa hengittää.  Tarina ja henkilökuvat syvenevät, syntyy filmiromaani jonka katsomiseen kuuluu aikaa kuten romaanin lukemiseenkin.

    Musiikin
, yhteensä 20 tuntia, tähän sarjaan on säveltänyt kreikkalainen Nikos Mamangakis (3.3.1929 - 24.7.2013).  Tämä pitää ehdottomasti mainita, koska musiikki on niin olennainen osa trilogiaa, varsinkin sen toisessa osassa.  Musiikki luo mielentiloja sekä rytmittää kuvaa saumattomasti yhdessä värillisten sekä mustavalkoisten kohtausten vaihdellessa.

     Aion nyt oikaista mutkat suoriksi ja tiivistää muutamiin lauseisiin tämän 52-tuntisen sarjan joitakin tapahtumia.  Tiivistäminen kokonaiskäsityksen saamiseksi  on tietysti mahdoton tehtävä, kun kysymyksessä on näin suunnattoman suuri ajanjakso syvällisine ihmiskuvauksineen.  Hyvän yleiskäsityksen sarjasta saa vasta nähtyään sen - toisella katsomisella alkaa hahmottua ne kerronnan ja kuvauksen hienoudet sekä henkilöiden moninaiset piirteet joita sarja sisältää.  Itse pidän, tai oikeammin rakastan, trilogian toista osaa, jonka tapahtumat sijoittuvat 60-luvulle.  Sitä katsoessa tulee vahva samaistumisen tunne, että elää itse siinä mukana - kerrotaanhan siinä suunnilleen omasta ikäluokastani.

            
    
    Ensimmäinen osa, Heimat, eine deutsche Chronik valmistui 1984, sisältää 11 täysimittaista elokuvaa (jaksoa), on kestoltaan 16 tuntia ja kattaa 63 vuoden ajanjakson vuodesta 1919 vuoteen 1982.

    Ensimmäinen osan alussa saksalaiset yrittivät päästä elämisen rytmiin raskaan maailmansodan jälkeen.  Solmittua rauhaa saksalaiset pitivät ”häpeärauhana”, Saksa tuomittiin yksinään sotasyylliseksi.  Sen armeijalle sekä aseistukselle asetettiin tiukat rajat, siirtomaat menetettiin ja maksettavaksi tuli suuret sotakorvaukset.
   
    Simonin perheen saaga alkaa Schabbachin kylästä Reininmaalta.  Se kertoo pienen Hunsrückissä  sijaitsevan saksalaisen kylän elämästä 1919-1982. Hunsrück on nimenomaan se Heimat josta lähdetään liikkeelle, joka on aina ajatuksissa ja jonne aina lopulta palataan.  Ensimmäisen osan keskeinen henkilö on Maria Simon, jonka kautta kylän – ja maailman – tapahtumia seurataan 63 vuoden ajan.




    Paul Simon palaa sodasta kotikyläänsä Schabbachiin.  Hän menee myöhemmin naimisiin Marian kanssa, ja Maria ja Paul saavat kaksi poikaa, Anton ja Ernst.  Yhtenä iltana Paul sanoo lähtevänsä kylän kapakkaan oluelle. Kapakkaan hän ei koskaan ilmestynyt, vaan Paul katoaa mystisesti. Vasta 1930-luvulla Paulilta tulee Detroitista Yhdysvalloista kirje, jossa hän kertoo perustaneensa menestyvän elektroniikkayrityksen. 

Toisen maailmansodan aikana Maria tapaa pomminpurkajana toimivan Otto Wohllebenin, he rakastuvat ja vain muutamiin kohtaamisiin jääneen suhteen seurauksena syntyy poika, Herman. Otto kuolee purkaessaan suutariksi jäänyttä pommia - Herman nousee myöhemmin koko trilogian päähenkilöksi.



    Schabbachin kylän asukkaat saavat seurata 1900-luvulla yhteiskunnassa tapahtuvia mullistavia muutoksia.  Teknologian tuleminen (autot, radiot, puhelimet) tavallisten ihmisten saataville sekä 1950-luvun voimakas talouskasvu.

     Sarjan kertoja on Glasisch-Karl, kylähulluna pidetty. Hän osaa kuitenkin nähdä asioita laajemmissa yhteyksissä ja merkityksissä.  Jaksojen alussa hän selailee valokuvia ja kertoo aikaisemmista tapahtumista.


    Kun esimerkiksi 30-luvulla kansallissosialimin nousun aikana ihmisille tarjottiin työtä suurissa tienrakennusprojekteissa, oli Glasisch-Karl se, joka ääneen ihmetteli: miksi kaikkien pitkien ja leveiden moottoriteiden päätepisteisiin rakennettiin aina bunkkereita?  Muut olivat tyytyväisiä saadessaan työtä ja kyselivät vähemmän. 

    Kansallissosialismin aikana ihmisiä oli helppo johtaa harhaan, he yrittivät vain parhaansa mukaan pärjätä ja sopeutua olosuhteisiin.  He yrittivät viettää mahdollisimman normaalia elämää huolimatta vaikeista ajoista.  Natsiyhteyksiä kyläläisissä edustaa Maria Simonin veli, Wilfried Wiegand, varsinainen kiihkoilija ja pyrkyriluonne. 

    Näin laajaa sarjaa on mahdoton kuvailla näissä puitteissa mitenkään yksityiskohtaisemmin.  Huomattava kuitenkin on, että toisen maailmansodan aikaa seurataan siis kotirintamalta käsin, yhtäkään sotakohtausta ei missään jaksossa nähdä. 


    Sodan jälkeen esiin nousee nuori Herman sekä hänen veljensä Antonin optiikkatehtaan kasvaminen.  Pohjustuksena toiselle osalle pitää vielä kertoa, että 15-vuotiaalle Hermannille syntyy salainen rakkaussuhde itseään 10 vuotta vanhemman Klärchenin kanssa.  Klärchen tulee raskaaksi, muuttaa pois, tekee abortin ja kertoo kirjeellä Hermannille tapahtuneesta.  Kirje joutuu Maria Simonin käsiin, velipuoli Anton kieltää Hermannia milloinkaan tapaamasta Klärcheniä.  Herman päättää koulunsa jälkeen katkaista kaikki siteet kotikyläänsä - muuttaa pois ja olla milloinkaan palaamatta.

    Viimeisessä, 11. jaksossa seurataan Maria Simonin hautajaisia vuonna 1982 sekä samaan aikaan kylässä vietettäviä karnevaalijuhlia.  Jakso on osittain hyvin unenomainen, surrealistinen.  Siinä kulkee päällekkäin ja lomittain nykyhetki ja menneisyys, jo kuolleita henkilöitä sekä eläviä.

 


    Toinen osa, Die zweite Heimat, Chronik einer Jugend valmistui 1993, sisältää 13 täysmittaista elokuvaa (jaksoa), on kestoltaan 25 tuntia ja tapahtumat sijoittuvat 1960-luvulle (1960-70).

    Päähenkilönä toisessa osassa on Hermann Simon, joka ensimmäisessä jaksossa saapuu kitara kainalossaan Müncheniin, pyrkiäkseen musiikkikorkeakouluun.  Suuren kaupungin ilmapiiri on uutta ja ihmeellistä maalta muuttaneelle.  60-luvun musiikkikorkeakoulun sekä koko taidekentän  avantgardismi imaisi Hermannin mukaansa.





    Hermann tutustuu opiskeluaikanaan lukuisiin merkittäviin musiikinopiskelijoihin, mutta myös kuvataiteilijoihin, kirjailijoihin ja elokuvantekijöihin.  Merkittävimmäksi nousee kuitenkin sellonsoittoa opiskeleva Clarissa Lichtblau.  Hermannin ja Clarissan välille kehittyy erikoislaatuinen, vaikea rakkaustarina, joka osan lopulla näyttää päättyvän molempien mennessä tahoillaan naimisiin.


    Sarjan näyttelijä ovat myös loistavia muusikoita.  He soittavat itse sarjan lukuisat musiikkijaksot.  Missään musiikkikohtauksessa ei käytetä nauhalta tulevaa jonkun muun esittämää soittoa.  Hermannia esittävä Henry Arnold on erinomainen kitaristi ja pianisti.  Häneltä onnistuu erinomaisesti vaikkapa Beethovenin Myrsky-sonaatti op. 31 nro 2, jonka hän esittää viidennessä jaksossa.  Clarissaa esittää Salome Kammer, joka oli Reitzin mukaan tuolloin ainoa nuori, selloa hyvin soittava saksalainen näyttelijätär.  Salome Kammer on todellisessa elämässään tullut myös laulajattarena kansainvälisesti tunnetuksi.  Lisäksi monissa muissa osissa upeat näyttelijät olivat myös hyviä muusikoita.


    Tähän toiseen osaan on saatu mahtumaan lähes kaikki merkittävä, mitä 60-luvulla tapahtui.  Kaikki kulttuurin alueet ja ilmiöt - musiikki, kuvataide, runot, elokuva.  Kaikki se, paljolti sukupolvien ristiriidasta kasvava kokeellisuus ja kapinallisuus, mikä sisältyi tuon ajan taiteeseen.  Esille nousee myös yhteiskunnallinen ja poliittinen radikalisoituminen, joka sitten kärjistyi terroriteoiksi.  Sarjassa on useita hyvin traagisia kohtaloita.



    Tässä toisessa osassa Edgar Reitz nostaa useimmissa jaksoissa keskiöön myös jonkun muun kuin Hermannin.  Se saattaa olla henkilö, joka kokonaisuuden kannalta on tärkeä, tai sitten se saattaa olla ainoastaan sivuosassa kokonaisuudesta, mutta josta on tehty ikäänkuin oma elokuva.  Näissä jaksoissa Hermann puolestaan on sivuroolissa, vaikka ne hänen elämäänsä sivuavatkin.  Tämä tekotapa syventää mukana olevien henkilöiden taustaa ja auttaa kokonaisuuden ymmärtämistä merkittävästi.



    Hermannin säveltäjäura huipentuu sävellyskonserttiin jossa käytetään kaikkia 1960-luvun avantgardemusiikin sekä myös musiikkiteatterin keinoja.  Pian tämän jälkeen Hermann ajautuu sävellystyössään kriisiin, jonka seurauksena hän luopuu instrumentaalimusiikin tekemisestä ja alkaa tutkia elektroniikka-musiikin mahdollisuuksia. Kun hän ajautuu siinäkin umpikujaan, päättää hän palata kotikyläänsä Schabbachiin, ensimmäisen kerran kymmeneen vuoteen, etsiäkseen uusia lähtökohtia musiikilleen. Kotikylästään lähtiessään Hermann oli vannonut että ei koskaan enää palaa.   Herman kuitenkin tajusi, että historiaansa ja taustaansa ei sittenkään voi pyyhkiä pois, vaan sen kanssa on elettävä.  Siitä hän voisi ammentaa tarinoita musiikkinsa luomiseen.

    Paitsi filmiromaania, sarjan on myös sanottu muistuttavan rakenteeltaan moniosaista sinfoniaa.  Sarjan eri jaksoilla, joissa keskushenkilö vaihtuu, on jokaisella oma tunnelmansa. Nikos Mamangakisin musiikki on tunnelman luomisessa tärkeässä osassa, niin tärkeässä, että se osaltaan vaikuttaa kuvan rytmitykseenkin.  Kaikki elementit nivoutuvat ja rytmittyvät toisiinsa, mielestäni täydellisesti.




    Kolmas osa, Heimat 3, Chronik einer Zeitwende valmistui 2004, sisältää 6 täysimittaista elokuvaa (jaksoa), on kestoltaan 9 tuntia ja tapahtumat sijoittuvat vuosille 1989-2000.

    Myös Heimat 3 on sisällöltään runsas ja hyvin musiikillisesti rakennettu ja leikattu elokuva.  Se alkaa 9.11.1989, jolloin Berliinin muuri murtui.  Hermann on vanhentunut ja harmaantunut, jo melkein viisikymppinen maailmankuulu säveltäjä, kapellimestari, pianisti.  Hän kohtaa sattumalta Berliinin Filharmoniassa konsertin jälkeen Clarissan.  Clarissasta on myös tullut maailmankuulu laulajatar ja hänkin on konsertoinut Berliinissä.  Hermann ja Clarissa olivat koko opiskeluajan erikoisessa rakkaussuhteessa, mutta päätyivät kuitenkin erilleen.  He eivät ole tavanneet aikoihin ja molemmat ovat puolisoistaan eronneita.  Vietettyään illan yhdessä ja keskusteltuaan elämistään ja tunteistaan, he päättävät muuttaa yhteen.
   
    He ostavat rapistuneen talon Reinin laaksosta ja Itä-Saksasta tuodut työmiehet alkavat remontoida heille yhteistä kotia.

    Kolmas osa on eurooppalaista lähihistoriaa Berliinin muurin murtumisesta vuoteen 2000.  Tähän ajanjaksoon sisältyy suuria yhteiskunnallisia mullistuksia, kuten Saksojen yhdistyminen, Neuvostoliiton hajoaminen, Euroopan unionin perustaminen sekä maailmantalouden globalisoituminen.  Nämä tapahtumat ovat taustalla sarjan 3. osan jaksoissa.

    Sarjan loppu jää avoimeksi.
 
    Huhujen mukaan Edgar Reitz saattaisi olla kiinnostunut neljännen osan tekemisestä, mikäli rahoitus järjestyisi.  Neljännen osan sisältönä voisivat olla Hermannin tyttären Lulun ja tämän pojan Lukaksen tulevat kohtalot.



28 kommenttia:

  1. Olipa todella mielenkiintoinen postaus, kiitos Pepe! Tekisi mieli nyt ihan tältä istumalta ryhtyä katsomaan sarjaa jos se vain olisi mahdollista. En tiedä, miten sarja on minultakin päässyt kokonaan ohitse - tuollainen sarja vielä. Tuntuu, että käsillä on todellinen kulttuurin aarreaitta, joka on pakko katsoa monestakin syystä. Ehkä tuossa rinnalla voisi sitten lukea Marcel Proustin Kadonnutta aikaa etsimässä...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kyllä se on aarreaitta monelta kantilta katsittuna, minulle varsinkin toinen osa.

      Kuten fb-kommentissa mainitsin, niin ymmärtääkseni näinä päivinä Euroopassa on tulossa ensi-iltaan Edgar Reitzin uusin elokuva: Die andere Heimat - Chronik einer Sehnsuht.
      Se sijoittuisi samaan Simonin sukuun ja samaan Schabbachin kylään, mutta ajallisesti tuonne 1800-luvun puoleenväliin. (Musiikki ei kylläkään ole Nikos Mamangakisin.) Jos se nyt tulee meillekin, ja miksei tulisi, niin sehän onkin hyvä katsoa ensin. Sitä odottelemaan!

      Poista
  2. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista
  3. Die andere Heimatin traileri, olekaa hyvät!

    http://www.youtube.com/watch?v=762vlkikJ48

    Musiikki(kin) vaikuttaa hyvältä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Vaikuttaa kyllä odotetun hyvältä, saataisiinpa ohjelmistoon Suomessakin!

      Poista
  4. Parhain kiitos kiinnostavasta katsauksesta. YLE lähettää nyt koko sarjan, mikä on upea kulttuuriteko. "Teema esittää alkuperäisen trilogian lisäksi myös sarjan viimeisimmän, vuonna 2014 valmistuneen osan, jossa siirrytään ajassa taaksepäin 1800-luvulle." Olen samaa mieltä, edellisellä kerralla Reitzin elokuvaromaani tai miksi sitä nimittäisi, herätti hämmästyttävän vähän huomiota julkisuudessa. Sen seuraaminen oli hieno ja mieleenjäävä elämys.
    http://yle.fi/aihe/artikkeli/2015/12/18/kotiseutu-1-3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kommentista. Olen kovasti yrittänyt jakaa tätä ilosanomaa uusinnoista, että mahdollisimman moni pääsisi osalliseksi.

      Poista
    2. No nyt, huomenna, saamme kurkistaa uudelleen tuohon merkkiteokseen. Olin vähän yli kaksikymppinen, kun näin tämän televisiosta. Jotenkin kai olin ymmärtänyt Heimatin katsomisen arvoiseksi, kun en yleensä tv:tä juuri lapsuusvuosien jälkeen katsellut, enkä ole vieläkään oppinut... Ehkä se johtui sitten juuri siitä, että tämä sarja elokuvia on jäänyt mieleeni yhtenä parhaista, jollei parhaimpana. Se historian läsnäolo, musiikki, ihan kaikki...Olen useasti kysellyt Yleltä, miksi tätä ei saada uusintana. Ja nyt, nyt se toive toteutuu... Pelkään pahinta, onko aika ajanut ohi. Vai löydänkö lumouksen ja viisauden uudelleen? Kihelmöivää odotusta pitkästä aikaa.

      Poista
  5. Kiitos mainiosta esittelystä! Katsoin Die andere Heimat -taideteoksen yhdeltä istumalta, kun en muuta voinut. Se vangitsi minut. Heimat-trilogian ensimmäisen sarjan katsoin 1980-luvulla myös syvästi vaikuttuneena, mutta kyläläisten myöhemmät vaiheet jäivät oman elämäni jalkoihin. Tätä toista tilaisuutta en aio menettää.

    Havaintokykyni ja muistini hieman jo heittävät nykyisin. Valottiko Reitz tässä uusimmassaan sukulinjaa 1840-luvun Simoneista noihin trilogian ensimmäisen osan Simoneihin? Itse katselin heitä vain edeltävinä sukupolvina ilman sen tarkempaa kohdentamista sukupuussa. Marita Breuerin mukanaolo hämmensi.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kommentista. Vähän hämmentävää, kun tätä yli kahden vuoden takaista postaustani luetaan edelleen näin ahkeraan. Viimeisen viikon aikana 118 kertaa, kiitos kaikille mielenkiinnosta.

      Itselläni alkaa nyt jo kolmas kierros Heimat 1:n parissa. Sanoin alkaa, koska olen helmikuun alkupuolelle saakka pois Suomesta. Ohjelmat toivon mukaan tallentuvat siellä kotona ohjelmointini mukaan. Tästä syystä en ole vielä lainkaan nähnyt trilogian avauksena esitettyä uutta elokuvaa. Käsitykseni mukaan sen piti esittää samaista Simonien sukua, ainakin se sijoittuu samaiseen Schabbachin kylään. No, minulla on paljon katsottavaa helmikuussa.
      Oikein antoisia hetkiä Heimatin seurassa.

      Poista
  6. Katsottu upouusi Die andere Heimat. Samaten kaksi eka osaa kauden 1 sarjasta. Vaikka näin vanha olen, 70 - , en Heimatiin ole törmännyt. Luen toki paljon. Saksan kieltäkin harrastan. Toinen kierros, jos vuosia riittää, olisi kiva katsoa saksaksi tekstitettynä. Kiitos siis postauksestasi.

    Reiska_l

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kommentista. En osaa sanoa josko näitä löytyy saksaksi tekstitettynä. Ilman mitään tekstitystä näitä jaksoja (ilmeisesti kaikki) kyllä löytyy You Tubesta. Niitä katsomalla on hyvä harjoittaa kuullun ymmärtämistä. Kokeilin itsekin tuossa jokin aikaa sitten, mutta minun taidollani se kävi turhan raskaaksi ja paljon meni ohi. Antoisia hetkiä sarjan parissa.

      Poista
    2. Ei taida saada saksaksi tekstitetynä. Yhdessä boksissa (18 DVD) on tekstitys vain bonusosassa (www.amazon.de)

      Englanniksi tai vaikka hollanniksi tekstitettynä on kyllä saatavilla. Mutta nythän se näkyy suomalaisella tekstillä Areenassa ja sieltä saa talteen.

      Poista
  7. "Se mikä minua ihmetytti, oli se, että Heimat jäi Suomessa hyvin vähälle huomiolle... omassa tuttavapiirissänikään ei muistaakseni ollut juuri ketään, joka olisi sarjaa seurannut."

    Eipä ole minunkaan tuttavapiirissä sarjan seuraajia, eikä mediassakaan tätä ihmeemmin puffattu. Nyt kun kolmatta kertaa Heimat 1:stä seuraan, niin aina vaan paremmalta tuntuu. Aivan loistava sarja (tai elokuva), niin todellista ihmisten kuvausta, että joidenkin jaksojen jälkeen olen vain istunut hetken hiljaa ihmetellen.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kommentista.
      Samoja tuntemuksia aina katsomisen jälkeen; jollain tavoin tunteee saaneensa jotain mitä pitää sulatella. Nautitaan elokuvasta me, jotka olemme sen onneksemme löytäneet!

      Poista
  8. Kysyn, onko juuri viime maanantaina 21.03.2016 päättynyt loistava Das Heimat-sarja nyt tullut kokonaisuudessaan. Itse en nyt bongannut noita muutoin kuin ensin tuo uusin osa ja sitten tuo 1982-vuoteen päättynyt osio! Eli olenko nyt nähnyt sarjan kokonaisuudessaan?
    Markku

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ei suinkaan kokonaisuudessaan, vasta trilogian ensimmäinen osa. Seuraavaksi palataan ajassa taksepäin: Hermannin opiskeluaikaan. Tämä trilogian toinen osa on omasta mielestäni paras. Paljon on vielä nähtävää!

      Poista
  9. Vastaanpa itse! Sarjahan jatkuu 28.03! Hyvä uutinen!
    Markku

    VastaaPoista
  10. Kiitos Pepe kirjoihin viemisestä aikanaan ja nyt.
    Tv-elokuvan hienointa antia..

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos.
      Hienoa tässä on myös se, että jokaisella katselukerralla Heimat tuntuu aina vaan paremmalta!

      Poista
  11. Onpa mainio asia, että löysin juttusi Heimat-sarjasta. Katsoin I- ja II-jaksot jo silloin, kun ne esitettiin ensi kerran 1980-luvulla. Tällä uusintakierroksella ihmeekseni muistin näkemästäni verkkaisen kehittelyn ja hengittävän tunnelman lisäksi vain repaleita tapahtumista. III satsi onkin ollut minulle lähes kokonaan uutta. Enkä ole ennen tiennytkään, että aiheesta on valmistunut sarjaa taustoittava elokuva, joka vie 1800-luvulle. Kunpa se lähetettäisiin pian uudestaan. Meni näet talvella ohitse.

    Koska itsekin pidän blogia, kirjoitan sarjasta, kunhan viimeinenkin osa on nähty. Viittaan sitten sinun blogijuttuusi, josta löytyy paljon sellaista tietoa, mitä ei ihan äkkiä muualta netistä löydy. Lisäksi tarjoat perustellun näkemyksesi Reizin työryhmän jättihommasta. Kiitos!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kommentista, Lissu.
      Hienoa että olet saanut blogistani jotakin taustatietoa. Jotenkin hämmentää, että tätä 2013 kirjoittamaani postausta luetaan vieläkin päivittäin. Mutta tietysti hyvä näin.
      Kun sitten julkaiset omassa blogissasi kokemuksiasi ja tuntemuksia Heimatista, laittaisitko ystävällisesti minullekin linkin siihen (kommenttina täällä). Kiitos.

      Poista
    2. Tottahan toki. Teen sen mielelläni.

      Poista
  12. Tässä linkki äsken valmiiksi saamaani blogijuttuun: http://akanvirtaa.blogspot.fi/2016/08/kotiseutu-i-iii-vuosisadan-mittainen.html

    VastaaPoista
  13. terve Pepe, hämmästyttävää kyllä törmään blogiisi vasta nyt, vaikka olen seurannut tarkkaan kaikkea Heimat-sarjaan liittyvää keskustelua tarkkaan aivan alusta saakka. Hieno yhteenveto sinulta. Toivottavasti se on opastanut uusia kokijoita maailman ehkä parhaan, tai ainakin parhaiden joukkoon kuuluvan sarjan tai sarjamuotoisen elokuvan pariin. Minulla oli onni esitellä YLEssä sarja varsin tuoreeltaan kun olin nähnyt sen osia Frankfurtin tv-messuilla. Kun yle oli jo ostanut sarjan tapasin ohjaajan vielä Berliinin filmifestivaaleilla.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kommentista. On vaikea kuvitella, että kovinkaan pian tehtäisiin mitään Heimat-trilogiaan verrattavaa.

      Poista
  14. Ja kaiken huipuksi sarjan henkilöt puhuvat taustansa mukaisesti, berliiniläiset puhuvat saksaa berliiniläisellä aksentilla, hunsrückin asukkaat myös jokseenkin aidolla murteella jne. Muutkin yksityiskohdat ovat BBC:n tasoa, eli niin aitoa kuin vain voi olla. Ja todellakin, näyttelijät esittävät musiikin eivätkä ole vain esittävinään, toisin kuin melkein missä tahansa muissa elokuvissa (suomalaiset muka-muusikot ovat oma lukunsa, muutamaa liian harvaa poikkeusta lukuun ottamatta).

    VastaaPoista